top of page
Search

Alueorganisaation rahoituksen riskit ja kuinka selvitä niistä?

  • Writer: Sanna Tarssanen
    Sanna Tarssanen
  • Nov 3
  • 2 min read

Kuva: Lapin Materiaalipankki
Kuva: Lapin Materiaalipankki

Matkailun alueorganisaatio, eli tuttavallisemmin DMO (Destination Marketing Organization) on taho joka vastaa alueen yhteisestä markkinoinnista. Tavallisimmin DMO:n omistavat alueen kunta tai kaupunki sekä yritykset yhdessä ja organisaatiomuotona on osakeyhtiö tai rekisteröity yhdistys. Kunnan tai kaupungin mahdollisuudet toimia alueorganisaationa ovat rajalliset, käytännössä työ tulisi yhtiöittää tai ulkoistaa.  Rahoitus toimintaan tulee yleensä kunnilta ja toiminnassa mukana olevilta yrityksiltä, usein toimintaa rahoitetaan myös erilaisilla kehittämishankkeilla. Rahoituksen käytännöt ovat olleet kirjavia ja alueorganisaatioden rahoituksen lainmukaisuuteen on alettu kiinnittää huomioita Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimesta. Mitä jokaisen DMO-pomon tulisi tietää rahoituksesta?


Rahoituksen kerääminen eri tahoilta on alueorganisaation johdon keskeisiä tehtäviä. Tavallisimpia päänsärkyjä ovat  on rahoituksen jatkuvuus ja riittävyys. Mitä muuta rahoituksesta olisi hyvä ymmärtää?

Ensimmäiseksi; mikäli osa rahoituksesta on julkista rahoitusta, säätelevät sen myöntämistä joko hankintalaki tai valtiontukisäädökset. Sääntelyn avulla pyritään varmistumaan siitä, ettei julkinen rahoitus vääristä kilpailua.


Hankintalaki lähtee sitä sitä, että kaikki julkiset hankinnat on kilpailutettava. Kunnan tai kaupungin on siis käytännössä joko kilpailutettava DMO:lta ostamansa markkinointipalvelu säännöllisesti tai tehtävä perusteltu suorahankinta.


Toinen vaihtoehto on myöntää rahoitus valtiontukityyppisenä avustuksena, jolloin kilpailutukselta vältytään. Tällöin on kuitenkin noudatettava valtiontukea koskevia säädöksiä. Haastavassa tilanteessa voidaan olla esimerkiksi silloin, jos sama yhtiö toimii markkinoilla eli myy palveluita kolmansille osapuolille. Näitä voidaan tulkita olevan esimerkiksi alueen yrityksille myytävät markkinointipaketit tai vaikkapa muut, kuluttajille yhteisessä verkkokaupassa myytävät matkailutuotteet. Miksi riskit on hyvä tiedostaa?


Alueorganisaation organisaatiomuoto ja rahoitusmalli raamittavat siis käytännössä sen, miten alueorganisaatio voi toimia. Ne vaikuttavat siihen, millaisia sopimuksia rahoituksesta voi tehdä ja miten hankerahoitusta on mahdollista hyödyntää .On hyvin mahdollista, että useita vuosia käytössä ollut rahoitusmalli ei kestäkään kriittistä tarkastelua. Ihan tavatonta ei ole sekään, että alueorganisaation toimintamallia on vuosien saatossa muutettu, mutta rahoitusmallia ei ole päivitetty vastaamaan uutta toimintaa.


Riskeistä on syytä olla tietoinen, jotta niitä on mahdollista välttää. Pahimmillaan puutteellinen menettely voi johtaa sakkoihin, huomautuksiin, takaisinperintöihin tai pahimmillaan jopa konkurssiin. Kun riskit on tiedossa, niitä on helpompi hallita. Ellei asia ole itselle tuttu, hyvä ensimmäinen askel voi olla alueorganisaation rahoituksen riskianalyysi. Se antaa selkeän ja kansaintajuisen yhteenvedon mahdollisista riskeistä ja suosituksia jatkon toimenpiteistä riskien hallitsemiseksi. Selvitys on aina luottamuksellinen.

 
 
 

Comments


Halo Agency Oy, Kokintie 16 b, 96200 Rovaniemi. Y-tunnus 3382259-6
 

  • LinkedIn
bottom of page